تا کنون انواع مختلفی از الیاف پلیمری به منظور تقویت مواد و متریال پایه سیمانی به کار گرفته شده است. الیافی از قبیل پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استر و آکریلیک نشان داده اند که به طور چشمگیر و فزاینده‌ای امکان تقویت مقاومت در مواد پایه سیمانی را دارند.

انواع دیگر الیاف پلاستیکی مانند پلی‌آمیدهای با مقاومت بالا(نایلون)، الیاف آرامید و الیاف پلی اتیلن با مدول الاستیسیته بالا، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما کماکان در تقویت ملات‌های پایه سیمانی دارای نقش قابل قبولی هستند.

در سال 1965 گروه مهندسین ارتش آمریکا، الیاف پلی پروپیلن را به عنوان تقویت کننده بتن در ساخت سازه‌های مقاوم در برابر انفجار به کار بردند. آنها دریافتند که اضافه کردن مقدار کمی از الیاف پلی پروپیلن به بتن (کمتر از نیم درصد حجمی) منجر به افزایش اساسی در انعطاف پذیری و مقاومت ضربه ای می‌شود. از آن زمان الیاف پلی پروپیلن نه تنها به عنوان یک منبع اولیه در تقویت بتن، بلکه به عنوان مکملی جهت بهبود برخی خصوصیات مصالح بتن به کار رفته است.

ساختار شیمیایی پلی پروپیلن
ساختار شیمیایی پلی پروپیلن

پلی پروپیلن نوعی پلیمر مصنوعی هیدروکربنی است. الیاف پلی پروپیلن با فرآیند بیرون کشیدن مصالح به حالت داغ از میان روزنه های قالب ساخته می‌شود. نسبت میزان کشش که میزان کشیدگی است در طول ساخت الیاف اعمال می‌شود، عامل جهت گیری مولکولی و تبلوری است، که خصوصیات فیزیکی الیاف را مشخص می‌کند. نسبت‌های کشش برای الیاف پلی پروپیلن معمولاً در حدود 8 می‌باشد.

الیاف پلی‌پروپیلن یا به شکل تک رشته‌های استوانه‌ای پیوسته است که می‌توانند در طول‌های خاصی قطعه قطعه شوند و یا به شکل صفحات نازک یا نوارهایی هستند که می‌توانند به صورت الیاف کوچکی با مقطع عرضی مستطیلی رشته رشته شوند.

منظور از رشته رشته کردن صفحات نازک پلی‌پروپیلن، قسمت کردن به قطعات باریک است به طوری که بصورت شبکه باز شده‌ای از الیاف گسترش یابند. الیاف تک رشته‌ای پلی‌پروپیلن گرانتر از الیاف حاصل از صفحات نازک رشته‌ای یا الیاف نواری هستند و به دلیل سطح نسبتاً کوچکشان، پیوستگی ضعیفی با ملات سیمان دارند.

الیاف پلی‌پروپیلن خصوصیات مختلفی دارند که آنها را به طور ویژه‌ای برای استفاده در بتن سازگار می‌سازد. به خصوص که الیاف پلی‌پروپیلن به طور شیمیایی بی اثر و سبک وزن هستند و از نظر هزینه با سایر انواع الیاف رقابت می‌کنند. علاوه بر آن الیاف پلی‌پروپیلن آبگریز هستند بنابر این نمی‌توانند آب جذب کنند و تاثیری روی آب لازم برای مخلوط بتن ندارند.

برای خرید الیاف پرو پیلن BDBfiber اینجا کلیک کنید.